onsdag 22 april 2015

Tjäderspel!

 
Blöt myren tar på krafterna, stövlarna sjunker ner och min tunga packning känns. Varje steg känns som att myren vill hålla mig kvar. Varm kväll så svetten rinner ner över mina ögon och rygg.
När jag är framme vid mitt fotogömsle så känner jag mig nöjd över att jag tagit mig hit.
Kvällen är ljum och taltrastar och morkullor spelar för fullt.
Fixar allt i gömslet, stativet där liggunderlag och sovsäck på sin plats. Kameran stoppas ner i ryggsäcken för att slippa natt fukten.
Sätter mig sen ner och njuter av naturen.
Men redan klockan arton landar den första tjädertuppen. Visserligen en bit från gömslet, men det är bara att krypa in och vänta i skydd. Vill ju inte störa tjädrarna redan på kvällen.
När skymningen kommer landar allt fler tuppar och några riktigt nära.
Nu gäller det att vara tyst!
Sakta tar jag mig ner i sovsäcken, lyssnar och försöker räkna landningarna.
Kylan börjar kännas och sovsäcken dras upp över huvudet.
Lyssnar lite, men njuter av sovsäckens värme och av skvattramens doft!
Somnar!
Vaknar av ett brak!
Det är en tjädertupp som med sina fem kilo låter ordentligt när den landar tidigt i gryningen
Tjäderspelet har börjat!





.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar