torsdag 17 december 2015

Holkar!

Sätt upp holkar till våra vänner i naturen, det ger garanterat dubbel glädje.
Att bygga en boplats till fåglar eller djur finns det bra beskrivningar på webben.
Eller varför inte prova bygga en holk av spillvirke med egna mått?
De flesta fåglar är inte så noga med att holkens mått är exakt rätt, utan de tar vad som finns.
Ett blåmes par jag känner till har under två år haft sina ungar i ett rör till en vägbom!
Sädesärlorna som bodde under motorhuven till en skogsmaskin är ett annat exempel och det finns många mer udda häckplatser.  

 Talgoxen är den fågel jag har mest av i mina holkar.



 Sover alltid med öppet fönster i sovrummet utom under den kallaste perioden av året. Att vakna av den svartvita flugsnapparens sång i början i maj är lyx! Favorit holken sitter bara ett par meter från fönstret.

 Starar är fantastiska sångare och att de är otroligt skickliga härmare av andra arter och ljud. Kommer ihåg en stare som lärde sig härma ljudet av en sågklinga på våren. I fjol hade vi sex par starar som häckade på tomten, det blev en vacker ljudkuliss.
 
 Ekorren tackar inte nej till en holk utan ser ut att mysa i kvällssolen.

 Flera kullar av ekorre har fötts i holkarna på tomten. Just i den här var det fem ungar och det var ett stort nöje att sitta och titta på dem när de lekte och utforskade sin nyfunna värld.

 
Sparvugglan har lagt upp ett matförråd i en av mina holkar. Fem skogssorkar och en tofsmes.
Slagugglan är nog ändå min favorit att få häckande i någon av mina holkar! Jag har märkt genom åren att de är stora personligheter med olika sätt att vara. En del bryr sig inte om min närvaro utan jag kan sitta ett tiotal meter från häckplatsen. Andra par varnar och blir oroliga på långt håll, de låter jag så klart bli att fota eller störa!
Långt ner till marken! I den här holken växte tre ungar upp.
 
Slaguggleungen har lämnat holken!

 Man behöver inte vara utbildad snickare för att bygga en holk. Men känns det som att tummen sitter mitt i handen? Köp färdigbyggda SOF (Sveriges ornitologiska förening) säljer olika modeller, men det finns även många andra butiker som har holkar på lager.
Ekorren kom och inspekterade mina nybyggda holkar, kröp faktiskt in i några av dem, tror jag fick godkänt!

2 kommentarer:

  1. Annars kan man ju beställa av dig kanske. Du är ju typ en fågelholksexpert. Kram Pia

    SvaraRadera