måndag 23 november 2015

Vackrast i vassen!

Hjälsta i november!

Minus tio grader på morgonen kändes ovant men uppfriskande, bräderna i Linne`spången gnisslade i kylan vid varje steg. Så hör jag den första skäggmesen locka i vassen.-Pshing -pshing. Låter lite som att man slår två små metallstycken mot varandra. Snart har jag massor av fåglar bredvid mig där jag står på spången. Försöker räkna dem men ger snart upp då de hela tiden förflyttar sig. Ibland sitter de högt uppe i vassens vippor för att i nästa stund knalla omkring på isen som bildats under natten. Jag följer flocken som hela tiden sakta drar fram genom vassbältet. Kameran rasslar på så fort tillfälle ges ingen tid att förlora.
Till sist efter nästan en timmes tid så försvinner de bort i den täta vassen, hör hur de lockar på varandra allt längre bort.
Måste ha varit runt trettio individer i flocken
Stannar till vid dammen på vägen hem och får se kungsfiskaren, vilken dag jag fick uppleva i november.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar