tisdag 6 mars 2018

Vid fågelmatningen.

Nu var det länge sedan jag skrev något på den här sidan. Det har hänt saker som har gjort att jag tappat intresset för att blogga. Men tänker nu försöka ta upp det igen.

Vintern är här nu med riktigt kalla nätter och snöflingor i luften nästan varje dag. Jag gillar vinter och att åka skidor, men i år får jag avstå det. Efter att ha fått en protes i mitt knä så går det inte.
Tur man har ett välbesökt fågelbord hemma vid köksfönstret. Där koltrastarna (9st) slåss om maten. Tycker de borde lägga mer tid på att äta en att slåss, våran nationalfågel!




Sidensvansarna matar jag med äpplen och de är storkonsumenter, de går åt minst 6 äpplen varje dag.

 

Ibland dyker stjärtmesarna upp på tomten, de klänger i syrenbuskarna och hittar tydligen små rester som de andra fåglarna tappat där.
En hare kommer på kvällen till fågelbordet och äter av det som hamnat på marken. Oftast så sent att vi inte ser den, men spåren i snön avslöjar besökaren.



Men roligast är nog ändå ekorrarnas besök. De äter solrosfrön i hög fart och klättrar gärna upp i själva fröautomaten. Där sitter de, säkert balanserande oavsett hur hårt vinden blåser.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar